Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN nr 1/2024 (21)
Od redakcji
Kiedy w 2000 roku holenderski chemik atmosfery, laureat Nagrody Nobla z 1995 roku Paul Crutzen podczas obrad International Geosphere-Biosphere Programme w Cuernavaca (Meksyk) posłużył się zaimprowizowanym terminem „antropocen” na określenie nowej epoki w dziejach Ziemi, nie przypuszczano jeszcze, że będzie to w przyszłości temat wielu interdyscyplinarnych debat (Hoffmann, 2021). Początkowo termin ten był wykorzystywany wyłącznie przez niego, jego współpracowników, przez wspólnotę zajmującą się zmianami klimatycznymi, ale nie przez geologów. Dość szybko jednak antropocen pojawił się również w dyskusjach badaczy z obszaru nauk huma-
nistycznych i społecznych. Wyszukiwarka Google w 2024 roku pokazuje już ponad 30 milionów stron internetowych zawierających hasło „antropocen” (stan na 3.10.2024).
Od Redakcji
Katarzyna Szorc
Generacja antropocenu. Co pedagogika i edukacja może/powinna/musi robić, by nie zostawiać świata takim, jakim jest? Stan rzeczy i wizja przyszłości
……………………………………………………………………………………………………………………………………..5 PDF
Studia i eseje
Bartłomiej Kotowski
Najdoskonalszy ze światów, czyli o recyklingu kulturowym
w antropocen
……………………………………………………………………………………………………………………………………..13 PDF
Dominika Gruntkowska
Historie o powracających zmarłych. Pamięć, trauma i oswojenie
w kulturze polskiej
……………………………………………………………………………………………………………………………………..30 PDF
Anna Przygoda, Mikołaj Przygoda
Powrót do romantycznej wizji natury jako możliwe antidotum
na zawinione przez człowieka zmiany klimatyczne w antropocenie
……………………………………………………………………………………………………………………………………..45 PDF
Jacek Jarosz
Działalność społeczna jako recepta na problemy generacji antropocenu. Wybrane odniesienia do wolontariatu
…………………………………………………………………………………………………………………………………….58 PDF
Krzysztof Kasperek
Szanse i wyzwania edukacji wczesnoszkolnej wobec społecznych
skutków antropocenu
…………………………………………………………………………………………………………………………………….67 PDF
Katarzyna Zalas
Co możemy zrobić, aby nie zostawiać świata takim, jakim jest?
Tutoring jako droga do podnoszenia świadomości ekologicznej
…………………………………………………………………………………………………………………………………….85 PDF
Z warsztatu badawczego
Karol Motyl
Antropocen: „egocen” czy „allocen”? Szkic aksjologiczny faktycznych dawców szpiku kostnego
……………………………………………………………………………………………………………………………………..103 PDF
Colette Szczepaniak
Aktywizm klimatyczny kobiet w perspektywie wykorzystywania
swoich ciał w przestrzeni publicznej w teorii Ervinga Goffmana
……………………………………………………………………………………………………………………………………..121 PDF
Agnieszka Kozłowska
Edukacja klimatyczna w dobie antropocenu: trudna droga do szkoły
……………………………………………………………………………………………………………………………………..131 PDF
Na nasze zaproszenie
Jerzy Halicki, Krzysztof Czykier
„Smoka pokonać trudno, ale próbować trzeba”.
Jerzy Halicki w rozmowie z Krzysztofem Czykierem
……………………………………………………………………………………………………………………………………..153 PDF
Studium recenzyjne
Jakub Rej
Recenzja książki prof. dr hab. Magdaleny Steciąg pt. Język w epoce
antropocenu. Ujęcie ekolingwistyczne (Oficyna Wydawnicza UZ,
Zielona Góra 2023)
……………………………………………………………………………………………………………………………………..165 PDF
Z życia naukowego młodych pedagogów
Justyna Miko-Giedyk, Karolina Wiśniewska, Bartłomiej Kotowski
Generacja antropocenu. Co pedagogika i edukacja może/powinna/musi robić, by nie zostawiać świata takim, jakim jest? XXXVI Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek
im. Marii Dudzikowej (Kielce–Mąchocice Kapitulne k. Kielc 10–15.09.2023 r.)
……………………………………………………………………………………………………………………………………..173 PDF